onsdag den 15. marts 2017

Lydkunstens problematiske sider

"Men det er mig en gåde, at kunsten, kompositionen og lyden i Kirkegaards ellers sømløst producerede udstilling stables op på et nærmest arkaisk og sine steder ærkemodernistsisk stativ af dikotomiernes patos. Det forekommer mig, at forestillingen om, at lydene i sig bærer nøglen til en særlig erkendelse, bør gentænkes, strækkes længere eller måske endda sættes en del mere fri"

Politikens anmelder med speciale i samtidsbaseret avantgardekunst Mathias Kryger har besøgt kunstmuseet ARoS i Aarhus med henblik på at anmelde udstillingen 'Alt & intet' med lydinstallationer af Jacob Kirkegaard (billedet). 

Det kan forekomme som tilfældighedernes løjerlige ironi, at Krygers anmeldelse af netop denne udstilling bliver bragt i avisen samme dag som min egen anmeldelse af samme udstilling, publiceres i et andet landsdækkende dagblad. 

Fokuspunkterne er forskellige i de to anmeldelser, men vi er dog enige om, at 'Alt & intet' rummer sine problematiske sider. 

Kryger giver tre stjerner, hvilket er en enkelt mere, end jeg kan byde ind med.