fredag den 12. maj 2017

Tal R og professoren

Tal R: 'Habakuk'. 2017, akryl og pigment på lærred. 300 x 500 cm (pressefoto: Louisiana/Anders Sune Berg)

"Jeg var så vred på ham. Når jeg så ham, havde jeg lyst til at banke hans skaldede hoved ned i hans parkacoat. Set i tilbageblik må jeg indrømme, at han gjorde det godt. Og da jeg selv pludselig stod som professor i Düsseldorf og underviste på kunstskolen, kunne jeg faktisk se det samme blik fra flere af mine elever; nu var det dem, der ville banke mit skaldede hoved ned i min parkacoat"

Udtalelsen er fremsat af billedkunstneren Tal Rosenzweig - normalt blot Tal R - i et interview foretaget af Nanna Goul i Weekendavisen. 

Professoren, som Tal R beskriver, er hans lærer på Kunstakademiet, Claus Carstensen, og mon ikke det beskrevne forhold mellem elev og underviser er ganske normalt? 

Interviewet i Weekendavisen fungerer samtidigt med kunstnerens iagttagelser vedrørende professorrollen som et forskræp i forhold til udstillingen 'Academy of Tal R', der finder sted på kunstmuseet Louisiana i tidsrummet 20. maj-10. september 2017.