tirsdag den 11. juli 2017

Kunsten gror i Aarhus





For tiden kan man se og opleve udstillingsprojektet 'The Garden The Present The Future' i Aarhus og nærmeste omegn, og især de installationer, som kan ses i området i skoven ved Ballehage har i den seneste måned udviklet sig. 

Man kan roligt sige, at værkerne nu - i forhold til da jeg var indbudt til pressemøde på begivenheden - er groet, og nu fremstår i den udgave, som de oprindeligt er tiltænkt. 

Især Tue Greenforts skulpturgruppe 'Prototaxites' er værd at beskæftige sig med, og det samme kan siges om Henrik Mennés "skovanordning", som stille og roligt står og producerer skulpturer af et ikke nærmere defineret materiale. 

Et andet værk, som udvikler sig i et biologisk forankret tempo, er Meg Websters fine haveinstallation 'Concave Room for Bees', som er placeret lige neden for Varna-palæet. 

Et andet værk, som har undergået en forandring i udstillingsperioden, er til gengæld Katharina Grosses rødmalede parkudsnit, som nu til dels er helt væk. 

Her er den røde farve, der tidligere har sat en voldsom debat i gang, kun aktuel på cykelsti og fortov samt i forbindelse med enkelte træer og buske. Debatten vedrørende det nævnte værk er samtidigt ophørt. 

Udstillingen kan ses i Aarhus byrum samt ved området fra Tangkrogen til Ballehage indtil d. 30. juli.