søndag den 27. august 2017

Majestæten føler sig provokeret

"Jeg kan godt se, hvad de synes, de tror, de gør, men ligefrem at male græsset og træerne, som nu skal fældes, det er jeg ikke sikker på, er den mest fikse løsning, jeg har hørt om"

Med denne udtalelse placerer Hendes Majestæt Dronning Margrethe sig i koret af rindalistiske kritikere af Katherina Grosses meget omtalte værk (billedet) ved udstillingen 'The Garden - The Future' ved Mindelunden i Aarhus i sommer. 

Dronningen supplerer med "det er ærgerligt, når noget kun er provokerende". 

Det er kunstmuseet ARoS, der stod bag udstillingen med det omtalte værk, og museets direktør Erlend Høyersten imødegår majestætens udtalelse: "Vores samfund er fuld af fordomme mod det, der er anderledes, og når det modtages som en provokation, spejler det en fordomsfuldhed". 

Han tilføjer ifølge dr.dk: "Det er ikke noget problem for os, men man kunne jo ønske, at netop regenten ville sige, at det er vigtigt, vi har kunst, som både sætter dagsordenen, udfordrer vanetænkningen og gør os mere bevidste om, hvilke fordomme vi har"

Jeg blev ikke selv specielt provokeret af Grosses rød-hvid bemalede landskab på 'The Garden' - jeg blev langt værre stødt over dronningens og prinsens udstilling på ARoS for nogle år tilbage. 

Det er virkeligt provokerende, at et kunstmuseum bruger udstillingsareal på så mange kunstneriske ligegyldigheder.