tirsdag den 12. september 2017

Haberkorn om Sherman

Cindy Sherman: 'Untitled # 360', 2000 (foto: Cindy Sherman & Metro Pictures, New York)

"Ved kun at bruge sig selv bliver hun til et slags redskab, der forsvinder i billederne. Hun er egentlig det element, der, motivisk set er mindst til stede i billederne. Det handler meget mere om opsætningen, iscenesættelsen og de roller og typer, som hun imiterer"

Citatet herover er hentet fra Jyllands-Posten, som i en artikelserie har sat fokus på Silkeborg som kulturby. 

I den forbindelse har man besøgt Museum Jorn, som i skrivende stund er i gang med at opbygge en udstilling med den amerikanske fotograf Cindy Sherman (f. 1954). 

Det er museets faste kurator Lucas Haberkorn, som står bag udstillingen, og det er da også ham, der er citeret. 

Jeg så en udstilling i april med Sherman i Berlin, og med den som udgangspunkt må jeg give Haberkorn ret i beskrivelsen af Sherman's metode, selv om jeg måske kun er betinget enig i, at hun er det element, som er mindst til stede på fotografierne. 

Jeg forstår godt meningen, men hun er ikke desto mindre meget til stede på de store og skarpt komponerede fotos. 

Jeg håber dog, at udstillingen på Museum Jorn rummer lidt mere substans end den, jeg oplevede hos Sprüth Magers i Berlin i foråret. Her lignede iscenesættelserne noget man kunne opleve i et modemagasin. 

Udstillingen med Cindy Sherman på Museum Jorn kan ses fra d. 23. september til d. 10. december.