onsdag den 29. november 2017

Tre år hos JP

'Cardiff & Miller - Something Strange This Way', installationsfoto med 'Opera For A Small Room' (udsnit)

I skrivende stund fejrer jeg et lidt stilfærdigt jubilæum, da det er i dag d. 29. november 2014, jeg for første gang optrådte som kunstanmelder på dagbladet Jyllands-Posten. 

Det skete med anmeldelsen af udstillingen 'Something Strange This Way', der viste installationer i verdensklasse af parret Janet Cardiff og George Bures Miller. 

Denne udstilling fandt sted på kunstmuseet ARoS i Aarhus og siden har adskillige udstillinger på netop dette museum givet næring til anmeldelser foretaget på tastaturet i arbejdsværelset her i Silkeborg. 

Jeg gav udstillingen med Cardiff og Miller fem stjerner, og dette skal nok perspektiveres i, at det var første gang, jeg skulle forholde mig til dét system som kunstanmelder. 

Set i bagklogskabens skarpe lys, burde netop denne udstilling vel have haft "fuldt hus" - nemlig alle seks stjerner ud af seks mulige, da den, da året skulle evalueres, var den bedste kunstudstilling, som jeg i hvert fald havde set i 2014. 

En ganske pudsig oplevelse havde jeg året efter - også i forbindelse med en udstilling på ARoS, hvor et engelsksproget kinesisk dagblad kunne konstatere, at jeg havde givet udstillingen 'A New Dynasty -Created in China' fem stjerner, hvilket man tolkede som en stor succes, da "Jyllands-Postens anmelder normalt er meget kritisk". 

Jeg har en anelse om, hvem kilden er, men da jeg finder vedkommende både sympatisk og dygtig, vil jeg holde mine gisninger for mig selv.