mandag den 18. december 2017

Forventninger til 2018

Jens Søndergaard: 'Dyrskue', 1953 (foto: HEART/Gunnar Merrild)

Janne Klerk: Stevs Klint, 2009 (pressefoto: Fuglsang Kunstmuseum)

Jeg har tidligere her på blog'en beskrevet, hvad vi som kunstinteresserede kan forvente os af udstillingsprogrammet på kunstmuseerne ARoS og Louisiana i 2018. 

Heldigvis findes der andre udstillingsinstitutioner end de to nævnte, og nu tegner der sig et mønster i hvert fald med hensyn til, hvilke udstillinger, som jeg gerne vil behandle i form af anmeldelser. 

Allerede i januar åbner en udstilling, som jeg i særdeleshed ser frem til, og det drejer sig om Jens Søndergaard, som man kan opleve i kraft af udstillingen 'Farvekraft ad helvede til' på kunstmuseet HEART i Herning. 

Jens Søndergaard blev født samme år som min farmor - i 1895 - og han døde allerede i 1957. 

På trods af en ofte halvkikset malestil blev han i sin samtid en væsentlig skikkelse i det danske kunstmiljø, og hans tidligere hjem og atelier i Fering ved Bovbjerg er i dag museum beliggende i første klitrække ved Vesterhavet. 

Foruden Søndergaard, hvor udstillingen åbner d. 26. januar, har jeg sat kryds ud for Jan Sivertsen på KunstCentretSilkeborg Bad og en fotodokumentarudstilling med billeder af Janne Klerk, som skildrer Danmarks kyster på Skovgaard Museet i Viborg.