torsdag den 25. januar 2018

Ufarlig samtidskunst

'Cool, Calm and Collected': Installation af Kirstine Roepstorff

"Men uanset hvilke historier, man tager med sig fra de enkelte værker, virker udstillingens samlede fortælling amputeret. Her ville jeg have ønsket, at man som kurator påtog sig det ansvar, som det nu engang er at fortælle historien om dansk samtidskunst. For jeg vil til enhver tid hellere se en ufuldstændig og hullet, men trods alt vovet, udstilling. Ikke en decideret ufarlig én"

Da kunstportalen kunsten.nu i sin blev landsdækkende, spurgte jeg kunstmuseet ARoS' daværende kommunikationschef Bjarne Bækgaard, hvad et netbåret medie kunne, som dagbladene og kunstmagasinerne ikke var i stand til. Svaret kom prompte: "Hastighed!" 

I det perspektiv kan det måske virke en anelse besynderligt, at netop kunsten.nu her to måneder efter, at udstillingen 'Cool, Calm and Collected' på ARoS åbnede, publicerer en anmeldelse af udstillingen. 

Anmelderen Rikke Hansen er ikke så begejstret, hvilket kan aflæses i citatet fra anmeldelsen herover. 

Hansen har dog også haft lidt længere tid til at fundere over udstillingens indhold, end jeg selv havde, da jeg anmeldte den i Jyllands-Posten få dage efter åbningen.