mandag den 12. marts 2018

Aftryk af liv

John Olsen: 'Ravnenæb', 2010 (pressefoto: Ribe Kunstmuseum)

"Aftryk af liv er mere end en jubilæumsudstilling. Det er en fejring af et usædvanligt menneskes usædvanlige blik. I naturen er al ting nyt og alligevel det samme. Sådan er det med John Olsens kunst. Teknikker, medier og materialer har ændret sig drastisk gennem årene, men kunstnerens blik har været det samme. I John Olsens kunst efterlader livet aftryk"

Der kan vist ikke herske tvivl om, at teksten herover handler om billedkunstneren John Olsen, som om kort tid fejres på Ribe Kunstmuseum i anledning af kunstnerens 80 års fødselsdag senere i år. 

John Olsen har i sandhed været, hvad man kan beskrive som en ener på den danske kunstscene, og denne enkle beskrivelse er måske ikke tilstrækkelig med henblik på at definere hans rolle i samme miljø gennem en menneskealder. 

Egentligt tror jeg, at Olsen slog sit navn fast som grafiker i 1960'erne, og senere gav sig i kast med diverse mixed media-værker, som inkluderer kæmpe samlinger af effekter fundet i naturen. 

Når jeg for eksempel besøger Holstebro Kunstmuseum, skal jeg altid ned i underetagen og besøge John Olsens "Undrekammer", som består af et antal store glasmontrer indeholdende adskillige effekter, der i kraft af deres tilstedeværelse illustrerer eksistensen - liv og død. 

Udstillingen 'Aftryk af liv' åbner på Ribe Kunstmuseum d. 17 marts og kan ses frem til d. 21. maj. 

Da jeg har fået udvidet mit område som kunstanmelder til nu også at omfatte det sydlige Jylland, vil jeg tage udstillingen nærmere i øjesyn, så der kommer meget mere på denne hjemmeside om udstillingen på et senere tidspunkt.